2009. febr. 15.

John Dee élete középszerűen és közhelyesen



Roland Dee londoni kereskedő és feleségének Johannának (ő William Wild lánya) gyermekeként látta meg a napvilágot, John Dee 1527 július 13-án. 1537 és 1542 között, a chelmford-i általános iskolába járt. Onnan 15évesen a Cambridge-be ment, hogy a St John’s College-ben tanuljon. 1544-ben megkapta a B.A.-t és 1545-ben tanári szolgálatba vették át. Amikor VIII. Henrik 1546-ban megalapította a Trinity College-t, Dee az újonnan alapított College első tanárai között volt (link: http://www.trin.cam.ac.uk/index.php?pageid=23). 1547-ben Hollandiába ment, ahonnan magával hozta Angliába az első fémből készült asztronómiai készülékeket, amiket Gemma Frisius, kozmográfus V. Károly császárnak ajánlotta. Ehhez szerzett még két „Globe”-ot, amiket Mercator készített. Ezeket a készülékeket Dee a Trinity College-nek adta, amikor 1548-ban elhagyta Cambridge-t, hogy Löwenben tanuljon. Röviddel Cambridge-ből való távozása előtt megszerezte az M.A.-ját, aminél nem tiszta az hogy milyen szakirányban szerezte meg a doktori címét. Löwenben szoros barátságot kötött idejének nagy geográfusaival, kozmográfusaival, és kartográfusaival: Gemma Frisius, Pedro Nunez, Abraham Ortelius, Gerhardus Mercator. A jó barátságoknak egy életen át kell tartania. Nagymértékben ezektől a barátoktól tanulhatott Dee. Löwenben továbbadta ezt a tudást minden nagy angol utazónak: Gilbert, Jenkinson, Chancellor, Frobisher, Drake, Ralegh… John Dee 1550-ig maradt Löwenben. Azután Párizsba ment, ahol egy meghívás miatt előadásokat tartott Euclid-ről. Dee érdeklődése Euclid iránt, azonban inkább az alkimista, mint a matematikai terület területen keresendő. Mindenesetre seregestől vonzotta a hallgatóságot, olyannyira, hogy a tömegek gyakran az utcáról, vagy az ablakon keresztül fülelték fejtegetéseit. Egy professzorságot ajánlottak fel Párizsban Dee-nek, ezt azonban elutasította, és 1551-ben visszautazott Angliába. Itt John Cheke, VI.Edward gyámja bemutatta a királynak. Tőle kapott évente 100 koronát, fizetés gyanánt, amit később kicseréltek az Upton-on-Severn vidéki házra. 1554-ben felajánlottak Dee-nek egy matematika docensi állást Oxfordban, amit azonban elutasít. Dee-nek egész életében azokból az eszközökből kellett volna élnie, amit neki a királyi jóakarók és magánpártfogók, mint Northumberlad-i hercegnő és fia, Robert Dudley, Earl of Leicester vagy Earl of Pembroke bocsátották rendelkezésére. Talán azt hitte, hogy protekcióval jobban élhet. 1551-től 1583-ig Dee tanácsadó volt navigációs kérdésekben a Muskovy Company-nál. Ugyanilyen hosszan volt tanácsadó északnyugat és északkelet irányban, minden angol felfedező út előkészítésénél, amit abban az időben indítottak. Francis Drake híres utazásait is 1577-ben Dee felügyelte. 1555-ben vádolták meg John Dee-t először az alkímia iránti érdeklődéséből kifolyólag, és felrótták neki, hogy mágikus praktikák vagy mérgek segítségével Mária királynő életét el akarta venni. Némi időt börtönben töltött, és azután átadták kihallgatásra Bonner püspöknek. A királynő és a férje II.Philipp speciális közbenjárására rehabilitálják, és minden vádpont alól felmentik.

Amikor 1559-ben I. Elizabeth követte a testvérét Máriát a trónon, Dee igen gyorsan elnyerte a kegyeit. Horoszkópokat készített neki, kiszámolt egy kedvező időpontot a koronázásra, és megkapta tőle a királyi asztrológusi címet. Igen dolgos évek következtek. 1562-ben Dee Antwerpenbe ment, hogy néhány művét nyomtatásba adja. Következő évben Velencében és végül Magyarországon is járt. Azonban ezek az évek is tele voltak csalódással.

1564-ben a neki ígért dékáni posztot Gloucesterben másnak adták, és az Eton College Provost helye is csak kicsit kerülte el. 1571-ben Lothringenben időzött. 1572-ben hazaútján leírja egy új csillag feltűnését az égbolton. A királynőt is értesítenie kellett erről. A következő években többszöri alkalommal látogatta meg a királynő Dee házát. Sőt, egyszer három napig is maradt, hogy hallgassa Dee feltételezéseit egy üstökösről, amelynek megjelenése akkor megrémítette az udvart. A tudomány és a mágia, az asztronómia és az asztrológia és amúgy az okkultizmus összekeverése abban az időben a következő eseményeket fedi be. Egy napon Dee-t hirtelen az udvarba rendelték, mert a királynő éktelen izgalomban volt (pánikolt). Linkoln’s Inn Fields-ében a királynő viaszfiguráját találták, amelynek a melléből egy tű állt ki. A királynő sötét erőket gyanított a háttérben, amelyek az ő életét akarták. Ezekben az években, sok utazása során Mortlake-be is elhajózott, ahol 1570-től 1583-ig élt. Ott felépítette az Erzsébet idei Anglia legnagyobb könyvtárát.

Megkérdezte a kristálygömbjét egy médiumon keresztül, és felvette a kapcsolatot a szellemekkel. Bizonyítékot ezekre a dolgokra a spirituális naplói szolgáltatnak. Dee alkímia iránti vonzódása kétség kívül Hermész Triszmegisztosz írásai iránti tiszteletből erednek, a reneszánsz idő mágikus filozófiájának nagy forrása. Akkoriban Dee bedőlt a gazember és hobbi-alkimista Kelly-nek, aki őt szégyentelenül kihasználta. Erzsébet királynő felületes követeléseitől csalódva, Dee végül elfogadta a lengyel herceg Laski ajánlatát 1583-ban, mely szerint hazájában kísérleteit és alkímiai tanulmányait finanszírozná. Szeptember 21-én

Elhagyja Dee Kelly-t Schlepptauban, Angliában. Röviddel elutazása után betört a nép a mortlake-i házába, ahonnan könyvei, hangszerei és berendezései nagy részét összetörik, mert Dee-ben a varázslót látták.

1584/85-ben megbízta a kormányzat, hogy vizsgálja meg a hasznát és a kihatását az új gregoriánus naptár lehetséges bevezetésének. Igen pontos számításokat állított fel és felfedezte, hogy a 10 nap helyett, amit a gregoriánus naptár átugrott, tulajdonképpen 11 napnak kellene szükségszerűen lenne, hogy az elmúlt években felépített hibákat megszüntesse. Mindenesetre a királynő felszólította Dee-t, hogy a római megegyezés szerint a 10 naposat kövesse, hogy más európai országokkal egységes maradjon. Csak az anglikán egyház, és főleg Edmund Grindal nem akart semmit a pápista naptárral.

1584-ben Prágába utazott, ahol el akarta nyerni II. Rudolf császár kegyeit. De ő Dee-ben és főleg Kelly-ben a széhámost vélte, akik azzal az ígérettel jöttek, hogy fémet arannyá tudják változtatni… és ezen ismérveknek ők megfeleltek. Hasonló eset történt kettejükkel 1585-ben Lengyelországban, ahol a királlyal való megbeszélésük után a pápai nuncius óvása miatt, sürgősen elkellett hagyniuk az országot. Egyedül az orosz cár ajánlott fel kettejüknek pozíciót az udvarában, amit azonban Dee elutasított. 1586-88-ig Dee a cseh Rosenberg gróf vendégszeretetét élvezte. Ott elvált újra Kelly-től, miután azt hitte Kelly, hogy egy spirituális ülés alkalmával az angyalok azt közölték vele, hogy őneki és Dee-nek meg kell osztaniuk egymással a feleségeiket. Ez a „kinyilvánítás” tettleges nyugtalansághoz is vezetett. 1589-ig Dee vándor alkimistaként és mágusként átszelte Európát. Anyagi helyzete katasztrofálisan alakult, és azon fáradozott, hogy a megélhetését biztosítsa.

Angliába való visszatérése után kapott némi támogatást Erzsébet királynőtől. 1595-ben királyi rendelkezésre a Manchester-i College rektorává nevezik ki. Az ott dolgozókkal való viselkedése, kapcsolata feszült volt, és a teljesítménye is hagyott maga után kívánni valót. Hasztalan próbált 1641-ben az új királytól I. Jakabtól a varázslás tárgyáról rehabilitációt kapni. Az utóbbi évek eseményei erősen lerontották Dee egészségét annyira, hogy 1604-ben a rektori posztjáról visszalépett. Egyre inkább elszegényedett, így el kellett adnia könyveinek nagy részét, hogy egyáltalán ennivalóhoz jusson.

Dee családi életéről csak keveset tudunk, azonkívül hogy kétszer volt nős, és a második 11 gyereke volt. Dee 1608 decemberében halt meg Mortlake-ben, egy igen változatos élet után. Jellegzetes író volt, és egyike az első naplóírónak. Az ő nevéhez fűzik a „The British Empire” szóalkotást. Dee a 17.század, sok tudományos területén jártas volt. Szakértője a matematika, földrajz, történelem, asztronómia, a mágia, alkímia és az asztrológia ágaknak.

Művei

John Dee minimum 79 írása ismert, amelyek legtöbbje nem nyomtatott verzióban, hanem kézirat formájában láttak napvilágot. Néhány műve:

-General and Rare Memorials pertayning to the Perfect Arte of Navigation
-Monas Hieroglyphica
-The Heptarchia Mystica

-The Hieroglyphic Monad

-The Private Diary of Dr John Dee
-The Rosicrucian Secrets: Their Excellent Method making Medicines of Metals also their Lawes and Mysteries

-Libri Mysteriorum I- V

-Claves Angelicae

-Liber Mysteriorum Sextus et Sanctus (Liber Loagaeth) Edward Kelly

-48 Claves Angelicae

-Liber Scientiae Auxilii et Victoriae Terrestrias

-Quinti Libri Mysteriorum

Az enochi nyelv

Az enochi nyelvet („angyalok nyelvét”) Dr John Dee fejlesztette ki, több spirituális jellegű ülés alkalmával Edward Kelly (1555-1595) médiummal. Rajta keresztül diktálták le az angyalok a rendelkezésre álló rendszert.

Enochi betűk

John Dee 1581-87 között egy okkult operációt végzett el, amelyeknek a célja az volt, hogy Isten angyalaitól megszerezze a bölcsességet, amikről azt gondolta, hogy a bibliai ősatyákkal együtt eltűntek. 1582 márciusában megismerkedett Edward Kelly-vel, az egyetlen emberrel, aki terveiben segítette. Kelly kétséges hírű jogtudós volt, és mielőtt Dee-t megismerte, csalás miatt elítélték, és büntetése a füleinek levágása volt, amit aztán rajta végre is hajtottak.

Az enochi nyelv, Dee szerint az angyalok nyelve addig ismeretlen volt. Dee felrajzolta az angyalok üzeneteit, amik matematikai-kabbalista tudást is tartalmaznak, és ezen nyelv alapján felvázolt egy teljesen új okkult szisztémát. Enoch egy bibliai ősatya volt, aki különböző közvetlenül az isteni forrásból nagy tudásra tett szert, és a mennybe emelkedett, hasonlóan mint Elijah. Így tudása közel hasonló volt Ádáméhoz (a Paradicsomból való kiűzetése előtt). Az Enoch név az akkori tudósréteg fejében szinonima volt, a nagy okkult tudásra. Mivel Enoch az anygalokkal kommunikált és beszélt, mint ahogyan ezt Dee maga is előrebocsátotta, az enochi rendszer a példaként szolgáló próféta neve alatt vált ismertté, az azt felvázoló ember neve helyett.

Alkotó részei

Az enochi nyelvvel együtt egy sor diagramot, és szimbólumot, valamint táblát használnak. Egy speciális diagramot ábrázol a Sigillium Dei Aemeth, amely különleges komplexitásban több táblát és szimbólumot kombinál. A táblák különböző táblázatok nagy gyűjteményét foglalják össze, számokkal, szimbólumokkal és főként betűkkel megtöltve, aminél néhány táblázat celláiban kombinációkat is mutatnak.

A Tabula Sancta

Munkáihoz Edward Kelly és John Dee egy mágikus szerkezetet használtak, amely egy egész sor táblából és szimbólumokból állt. Eme szimbólumok gyűjteményét Tabula Sancta-nak neveztek (Szent Asztal). Az asztal 4 lábon áll, amely mindegyike egy viaszlemezbe rajzolt pecséten nyugszik. Ezen pecsétek közül kettő, még mindig a British Múzeum gyűjteményében található. Az asztal négyzet alakú, lapjai 23 négyzet szegélyezi egyes enochi betűkkel, aminél a sarkokban mindig a "b "(--->link hogy értsd, mivel a blogspot nem engedi az enochi betűk kiírását,keresd meg ebben a táblázatban: http://www.earthchildpendants.co.uk/enochian.gif) betűt tartalmazzák. Az ezáltal körülhatárolt területen egy hexagram található, amelynek csupán egyenlő szárú háromszögei szárai nem ideálisan illeszkednek, amelynek következtében az egész hosszúra nyúlik. Ebben a hexagramban látható egy táblázat fekvő négyszögekből, mely három mező széles és négy mező magas.

A „Szent 12-szeres tábla” szerepet játszott Aleister Crowley víziójában (The Vision and the Voice). Eköré a a központi tábla köré 7 túlnyomóan négyszögletű tábla van rendezve, amelyben a klasszikus 7 bolygóhoz vannak hozzárendelve.

Nincsenek megjegyzések: